Nádraží
Nádražní 1690/3
Autor
Josef Nezdara
Komentář
Nádraží akciové Společnosti kroměřížských drah bylo postaveno na pozemcích darovaných městem. Na podsklepený patrový objekt původně navazovala vodní věž, kůlna pro parostroje a dům hlídače a vážného. V hlavní budově byly prostory v přízemí rozčleněny na vestibul, bufet, kuchyň, čekárny jednotlivých tříd, restauraci a provozní místnosti. Z levé strany vestibulu vedlo schodiště do patra k bytům pro zaměstnance. Město ve třicátých letech 19. stol. odmítlo stavbu železnice a ocitlo se stranou hospodářského rozvoje. Až v r.1879 byla zbudována 7,5 km dlouhá trať soukromé lokální dráhy z Kroměříže do Hulína. První parní lokomotiva, po nejdůležitějším akcionáři pojmenovaná Fűrstenberg, vyjela na trať roku 1880. O pět let později vystoupil na kroměřížském nádraží ze salonního vlaku císař František Josef I. s císařovnou Alžbětou, korunním princem Rudolfem a arcivévodou Karlem Ludvíkem, aby se zúčastnili třídenního setkání s ruským carem Alexandrem III.
Pamětní desky
Informační smaltované tabulky
Zdroje
PERŮTKA, Marek, ed. Umělecké památky Kroměříže: Průvodce. Kroměříž: Město Kroměříž, 2015. ISBN 978-80-260-5248-7.